sunnuntai 8. kesäkuuta 2014

Kookosöljyn monet käyttötavat

Kirjoittelin vauvaöljyn monet käyttötavat postauksen marraskuussa 2012.  Sehän siis on todistetusti ihan ihmeaine,  nyt löytyi myös hyvä vastustaja, toisin hintaluokkakin on hieman eri. Nyt on vuorossa siis kookosöljy.

Kokeilin kookosöljyä ja pakko heti alkuun sanoa, että mä en pidä lainkaan kookoksen hajusta tai mausta, joten tää oli siinä mielessä aika ei-niin-heti-mieluisa-kokeilu.



Sairastin aiemmin tuon pikaisen oksutaudin ja kun pää alkoi kestämään enemmän pystyssä oloa, menin suihkuun ja nappasin edellisenä päivänä ostamani kookosöljy purkin mukaan. Tällä taisi olla hintaa rapiat 8€ ja löytyi ihan tuosta meidän pikkukylän s-marketista. Myös etnisistä kaupoista tätä löytyy, mutta huokeampaan hintaan.

Kastelin hiukset ja aloin levittämään kookosöljyä niihin. Hiukset veti sitä öljyä ihan älyttömät määrät. Ensin haju ällötti, mutta lopulta siihen tottui.
Samalla laitoin kuiviin polviin ja kyyärpäihin myös tätä vaikuttamaan. Okei, laitoin mä myös sääriin, ennen niiden ajelua.

Annoin öljyn olla hiuksissa noin 30 minuuttia, kunnes huuhtelin hiukset ja pesin ne kahteen kertaan shamppoolla ja kerran vielä hoitoaineella. Hiukisista lähti näin kookoksen haju pois.
Tässä vaiheessa hiukset tuntui ihan samalle kuin normaalisti. Myöhemmin kuivuessa ne tuntuivat märälle koiralle ja kokonaan kuivuttuaan muuttuivat ne silkkisiksi, eikä takuistakaan ollut tietoakaan.
Mulla menee "niskavillat" takkuun ihan älyttömän helposti, mutta nyt säästyttiin siltä.

Mites sitten kuivat polvet ja kyynärpäät? Entäs sääret?
No polville ei tapahtunut juuri mitään, mutta kyynärpäät ovat pehmeät. Täytynee laittaa polviin tuota vielä uudestaan. Sääret taas ovat pehmeät/sileät.

Nyt tästä kokeilusta on aikaa jo päiviä aikaa, hiukset ovat edelleen pesujen jälkeen helposti harjattavat ja silkkisen pehmeät kuivuessaan, joten kookosöljy saa kyllä peukutukset täältä. Myös kyynärpäät ovat edelleen pehmeät ja säärien iho on pysynyt pehmeänä/sileänä.

Ihan kätevä aine, tätä voi käyttää mm.
Ruoanlaittoon, meikin poistoon, ihottumaan (mm. atopia ja allerginen ihottuma), kosteusvoiteena, syvähoitona hiuksille, vauvan kylpyveteen, auttaa myös kuiviin huuliin, suupieliin ja päänahkaan.

Onko teillä muita juttuja tiedossa mihin tätä voi käyttää? 

Kasvoilta meikkejä poistaessa vaan varoitan, että tämä tosiaan on rasvaista, joten en ihan älyttömästi laittaisi. Mulla on tällainen kuiva/sekaiho ja kasvoihinkin tuota meni, mutta ainakaan toistaiseksi ei ole näkynyt jättiläisfinnejen hyökkäystä.


Noh, lähtisitkö kokeilemaan? Tai jos olet jo itse kokeillut, niin millaiset kokemukset sinulla on?


10 kommenttia:

  1. Kivan kuorintavoiteenkin siitä saa kun laittaa sokeria tai suolaa, tai jopa kahvinporoja (uusiokäyttöön keittimestä..) sekaan ja sillä käsittelee jalat ja kädet. Tulee tosi pehmeät!!

    VastaaPoista
  2. Minä olen myös kookosöljynb suurkuluttaja! Olen joskus tehnyt hiuksiin jopa vielä pidemmän naamion, ja antanut kookosöljyn vaikuttaa hiuksissa koko yön. Silti on lähtenyt pesussa hyvin pois, etenkin Linna-shampoolla. Minulla on aika kuiva iho, ja käytän kookosöljyä joka ilta naamaankin yövoiteen sijasta. Ei ole ollut minun iholle liian rasvainen, mutta tietty joillekin varmasti on. Minun ihoni kyllä huutaa jotain rasvaa meikinpesun jälkeen...

    VastaaPoista
  3. Mä käytän kookosöljyä ihan perusvoiteena iholle. Mulla on niin kuiva iho, että mitkään perusrasvat ei tunnu riittävän vaan saan esim. suihkun jälkeen rasvata kasvot pari kolme kertaa, ettei iho kiristä. Kookosöljy pelasti jatkuvalta rasvan kanssa läträämiseltä! :D Ihan paras aine.

    VastaaPoista
  4. Ainiin, ja ihan huippujuttu on kookosöljyn käyttämäinen deodoranttina! Toimii! :D

    VastaaPoista
  5. Postailin juuri toukokuussa samasta aiheesta ja sain paljon hyviä vinkkejä.
    http://apinalandia.blogspot.fi/2014/05/pienia-askelia.html

    Minä olen ottanut kookosöljyn käyttöön paistamiseen ja laitan sitä välillä leivän päälle. Ystäväni kurlaa sillä aamuisin suuta vartin verran. Tekee kuulemma hyvää koko suulle! Sen jälkeen muren suolaa ja sitten hampaiden pesu. Mutta lukaisepa mun postauksen vastaukset, niin sieltä löytyy monenlaista!

    VastaaPoista
  6. Olen kuukauden verran purskutellut kookosöljyllä. Vähän ällöä, mutta siihen tottuu. Sen sanota, olevan hyväksi ikenile ja jopa luonnollisesti valkaisevan hampaita. Appeni ientulehdus parani parissa päivässä purskuttelulla. Hammaslääkärikin ihmetteli sitä.

    VastaaPoista
  7. Niinkin tylsästi käytän, ku et rasvaan sillä aina koko kropan. Varsinki nyt raskausaikana hyvä, ku en halua ylimääräsiä kemikaaleja tai hömppärasvoja. Oon käyttäny niin kauan etten ite haista sitä kookosta, jonka hajusta en myöskään erityisemmin pidä. Mies huomauttaa hajusta jos humahdan sen viereen sohvalle heti rasvailun jälkeen. Hiuspohjaan ja hiuksiin tietty välillä :)

    VastaaPoista
  8. KUULEMMA liukuvoiteenakin on proo! ;D

    VastaaPoista
  9. KUULEMMA liukuvoiteenakin on proo! ;D

    VastaaPoista

Haleja <3