torstai 12. joulukuuta 2013

Pohdintoja äitiydestä


Mä olen usein miettinyt, että mitä ihmettä mä tekisin, jos mulla ei olisi Tomasta. Missä mä olisin? Mitä tekisin päivisin? Miten saisin nukuttua?

Elämä ilman lasta, millaista se edes oli? Ensimmäisenä tulee mieleen, pelottomuus, huolettomuus ja työt. Olisin varmasti töissä jossain vanhus- tai lapsipuolella edelleen. Mä tykkäsin tehdä töitä.
Pelottomuus taas tuli mieleen siksi, että mä olen älyttömän vainoharhainen nykyään Tomaksen suhteen. Mä pelkään, että pojalle sattuu jotain tai että itselleni sattuu jotain, kuka sitten hoitaisi Tomasta. Varmasti hoitajia löytyisi, mutta mikään tai kukaan ei koskaan korvaa omaa äitiä.

Huolettomuus tuli siksi, ettei silloin miettinyt, mitkä vaatteet pestään milloinkin, kotiin menoajasta ei ollut huolta, eikä siitä mitä tekee, missä ja kenen kanssa.

Tuossa olikin jo vastaus siihen missä mä olisin ja mitä tekisin. Eli töissä ja töitä. Mitä taas tekisin sillä vapaa-ajalla? Ei mitään hajua, en edes muista mitä tein silloin. Tai no joo, käytiin leffassa, shoppailemassa, baarissa, missä milloinkin. Siltihän sitä "turhaa aikaa" jäi, mitä nykyään ei olekkaan ja olen siihen vain tyytyväinen.

Miten oon saanut nukuttua? Varmaan ihan hyvin, kun en tiennyt paremmasta. En tiennyt että voi nukahtaa välillä pikkumurun viereen, kuunnellen sitä tuhinaa ja heräten pieneen kosketukseen ja "mah" ääneen kun toinen silittää ja antaa suukon.

Mä olen onnellinen äitinä. Mä en tiedä mitään parempaa kuin olla äiti. Äiti Tomakselle.
Kiitos siis pikkumurulle, että olet juuri sinä.

Kuten aiemmassakin tekstissäni kirjoitin, äitiys on mielestäni etuoikeus.
Mä en voisi kuvitellakkaan millaista olisi, jos tietäisin etten koskaan voisi saada lasta. Mä olen pahoillani niiden ihmisten puolesta, jotka ovat tahattomasti lapsettomia.

2 kommenttia:

  1. Mä olen kans monesti miettinyt tän kaiken vaipparallin ja huudon keskeltä sitä, millaista se elämä ois ilman tätä kaikkea. Vaikka välillä suututtaa ja turhauttaa, toivoo hiljasuutta edes hetkeksi, ei jaksa kun kirjaimellisesti roikutaan lahkeessa, aamulla ennen kukonlaulua pitäs nousta jo leikkimään.... Silti, en vaihtais tätä mihinkään, parasta mitä maa päällään kantaa <3

    VastaaPoista

Haleja <3