tiistai 26. marraskuuta 2013

"Tapaturma-alttius"

Tapaturma-alttius tarkoittaa  alttiutta joutua onnettomuuksiin.
Tämän postauksen kohdalla kyse on "onnettomuuksista", joita on tapahtunut meille.

Ollaan T:n kanssa naureskeltu jo ennen plussatestiä, että miten ihmeessä me ollaan oltu molemmat ihan hirveitä häseltäjiä pienenä. Saman jutun yhteydessä usein naurettiin, että mitähän meidän lapsesta mahtaa joskus tulla kun sellainen saadaan ja samalla toivottu, ettei ainakaan samanlaista häseltäjää kuin meistä.

Minä ja T olemme olleet muksuina hieman "tapaturma-alttiita".Tässä nyt muutamia esimerkkejä.

Minulle on laitettu monen monituiset tikit päähän, niin takaraivoon kuin otsaankin, lisäksi minulla on liimattu polvea ja sormea. Pienenpiä juttuja on Tomaksen syntymän jälkeen saamani palovamma, keitin silloin tuttipulloja ja kippasinkin kiehuvan veden päälleni enkä lavuaariin, joten vatsaani koristaa noin 15 x 2cm palovamma, toisessa kädessä taas on pienempi palovamma, kun päätin paidan sijaan silittää kättäni. Ei tarvine enempää jatkaa listaa ? Mua niin naurattaa se kuinka oikeasti olen häseltänyt ja tehnyt ennen kuin olen ehtinyt ajattelemaan.

T taas on kaatunut pyörällä, murtanut jalkansa ja ollut sillä koko päivän koulussa, kokeillut vähän kiivetä mopolla puuhun, sahannut käteensä, astunut puuhun, jonka terävä oksa upposi syvälle jalkaan.

Lisäksi me molemmat olemme olleet viilettäjiä ja kopsuilta ei ole koskaan vältytty. Vielä nykyäänkin törttöilemme huolimattomasti ja saamme kopsuja, kauhusekaisin tuntein odotinkin muuttoa ja silloinhan sain tuohon sormeeni liiman ja viimeisenä muuttopäivänä T teippaili toista kättäni, kun sain senkin vedettyä auki.


En saaanut näistä kasvoissa olevista arvista perempaa kuvaa, mutta tosiaan tuossa näkyy parit arvet kasvoissa. Toinen on tullut kun kiipeilin penskana sohvanreunalla ja katsoinkin sitten jotain kulmaa vähän lähempää ja toinen on tullut kun kaaduin penskana rappuralliin.


Sormeen taas laitettiin liimaus muuton ohella, kuva on otettu jo paljon aiemmin, nyt sormi näyttää jo huomattavasti paremmalle.

Tomas taas on tähän mennessä saanut nenänsä auki kahdesti, huuli on turvonnut kerran, tuoleja on halailtu kiivaasti. Onkohan odotettavissa yhtä monet tikkaukset tai muut vastaavat kuin meillä, se jää nähtäväksi.

Oletteko te olleet tapaturma-alttiita?

10 kommenttia:

  1. Itse olen säästynyt pahemmilta vekeiltä, mutta isoveljeni sai meidän pienestä painista 30 sentin viillon käsivarteensa kun oltiin penskoja. Mulla itelläni tuo tapaturma-alttius taitaa olla enemmän tuolla hevostelupuolella. Lennetty soraojaan pää edellä, otettu ilmalentoa selästä 5 metriä, parit kaviot saatu ja varpaita liiskattu :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. AUTS!
      Myöhemmin nää oikeesti vaan naurattaa. :)

      Poista
  2. Mä oon niin tapaturma-altis ihminen ku voi ihminen olla :D Ihan hirvittää et mitähän tosta pojasta tulee, ku se on niin villiki :D

    VastaaPoista
  3. Mä oon kyllä sellanen Aku Ankka, jatkuvasti telon itseeni mut hassua ettei mulla oo ikinä murtunut mitään eikä oo jouduttu tikkaamaan! :D Tosin kepeillä kävelin intissä ollessani, kun tetsattiin ja syöksyin aika lujaa vauhtia johonki sojottavaan keppiin, polvi kolahti ja mä en noteerannut sitä. Juoksin muiden mukana ja meidän olis pitänyt päästä lomille, joten putsattiin aseita ja en päässy enää ylös lattialta kun se pirun polvi ei taipunut :D Könysin kaverin avulla ylös, kinkutin rappuset ylös ja jouduttiin kutsumaan varuskuntasairaalasta ambulanssi hakemaan mua ja pääsin lomille illalla ehkä 9 aikaan kun jouduttiin vähän istuksimaan aluesairaalassa kun ne ei saanut kunnon kuvia mun jalasta :D
    Tulipa myös intistä mieleeni, että yhdellä leirillä eräs mieshenkilö oli puita hakatessaan sit onnistunut lyömään itteään sääreen kirveellä ja huomas sen vasta kun joku järkyttyneenä pyörtymisen partaalla kiljas että jalasta tulee verta :D

    VastaaPoista
  4. Mää oon kanssa tapaturma altis, mutta ihan noin "vakavia" juttuja ei kuitenkaan oo sattunut. :D Mulla ne rajottaa sellasiin pieniin juttuihin kuten astioiden tippumiseen ja särkymiseen sekä sellasiin läheltä piti juttuihin missä ois voinu sattua enemmänkin.

    VastaaPoista
  5. Pakko kommentoida vanhaan postaukseen ! Täällä yksi tapaturma-altis! Aloitetaan murtumista, käsi x 2 (saman vuoden aikana, eri kohdista), vas jalan II-V varpaat, oikean jalan II-varvas. Tikkauksia vaatineet sormi x 2, otsa. Lisäksi polvi olisi vatinut tikkausta mutta en jaksanut mennä. Murtuneen käden korjausleikkaus tehty. Umpilisäkkeen tulehdus ja puhkeaminen, tikkien poiston jälkeen haavan repeäminen. Nilkan nivelsiteiden katkeaminen (2 edellistä sattunut 2kk sisällä toisistaaan). Lisäksi useinta pienenpiä vammoja, useita palovammoja niin kuumasta kuin kitkan aiheuttamia (putoaminen köydeltä aiheuttaa pahoja). Että tällaisia, en mä oikeastaan laske mitään mikä ei vaadi lääkärissä käyntiä tapaturmaksi, menis liian vaikeaksi, koska jotain palovammoja, sormien vääntymisiä, kaatumiisa yms. tapahtuu mulle viikoittain.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Auts! Mä en myöskään laske itse tapaturmiks niitä joissa ei oo tarvinnut lääkäriä . :)
      Sulla on kyllä taipumusta tapaturmiin kans!

      Poista

Haleja <3