perjantai 30. elokuuta 2013

Voihan hallitus

Mä en yleensä hirveämmin seuraile mitään hallituksen päätöksiä tai rakenneuudistuksia, mutta nyt kun tilanne on se, että haluaisin olla Tomaksen kanssa kotona niin pitkään kuin mahdollista niin alkoikin kiinnostamaan. Tekstissä on vain minun mielipiteeni ja nämä asiat ovat niitä jotka nousivat ensimmäisenä mieleen.

Luin Taloussanomita tämän tekstin , iltasanomista tämän ja mulla kyllä kiehahti. Toivon kovasti, että mä olen käsittänyt nyt nämä asiat väärin.

"Työuria aiotaan pidentää kahdella vuodella: 0,5 vuotta alusta ja 1,5 vuotta lopusta. Tavoitteena on vähintään 62,4 vuoden keskimääräinen eläköitymisikä vuonna 2025."

Ensinnäkin eläkeikää nostetaan, työttömille etsitään töitä, ihmisiä lomautetaan, äidit nopeasti takaisin työelämään ja ihmisiä irtisanotaan kun töitä ei ole. Nyt ei taas kaikki täsmää!

 Haha ja nyt huomasin, että samaan aikaan iltalehdessä (joo luotettava lehti tiedetään..) On otsikko "Kunnista lähtee jopa 20 000 työpaikkaa"

Kotihoidontuki: 
"Hallitus haluaa kohdentaa nykyisen kotihoidontuki puoliksi molemmille vanhemmille."
 "Perhe menettäisi perhevapaansa, jos toinen vanhemmista ei pidä hänelle kohdennettua vapaata."

Meillä oli T:n kanssa tähän saakka diili, että mä hoidan Tomasta kotona ja Tomi on töissä jos niitä suinkin on. Tokihan tämä on hyväkin asia, että äidit pääsevät töihin ja isät hoitavat lapsia, mutta onko se sitten taas viisasta kaikissa tapauksissa.

Työttömät töihin:
"Hallitus haluaa patistaa myös työttömiä töihin. Se aikoo valmistella työttömyysturvaan muutoksen, jolla laajennetaan velvollisuutta ottaa vastaan työtä alueelta siten, että yhdensuuntainen matka-aika on joukkoliikennevälineellä keskimäärin enintään 1,5 tuntia."

Eli käytännössä tämä tarkoittaa pahimmassa tapauksessa sitä että jos olet yh, saat olla lapsen kanssa kotona noin puolitoista vuotiaaksi, jonka jälkeen lapsesi aloittaa päivähoidon ja on siellä 11h päivässä.

On tässäkin asiassa hyvätkin puolet, on hyvä että työttömät pääsevät töihin! Toivottavasti vielä kunnon töihin, eikä vain työkokeiluihin.

Opiskelijat:
"Opintorahaan 30 euron korotus, mutta ajallinen kesto vähenee. Opintotukea saa tulevaisuudessa enintään puoli vuotta yli tutkinnon tavoiteajan."

Tarviiko edes sanoa mitään.

Päivähoito ja esiopetus:
"Subjektiivista päivähoito-oikeutta rajoitetaan osa-aikaiseksi silloin, kun vanhempi on kotona äitiys-, isyys-, vanhempain- tai hoitovapaalla tai kotihoidontuella."

Luin myös jostain esiopetuksesta, että siitä tulisi pakollista.

Minusta on ihan oikein että lapset joiden huoltajat/huoltaja on kotona, eivät voi olla täyspäiväisesti hoidossa.Minun mielestäni ei ollenkaan tarvitse viedä lasta hoitoon mikäli huoltaja on henkisesti ja fyysisesti kunnossa. Lasta voi viedä kerhoihin, muskareihin, puistoon, jossa lapsi saa leikkiä muiden lasten kanssa. Eri asia sitten, jos vanhempi on sairas, jolloin mielestäni on oikein että lapsi on hoidossa.
Ja lisäksi esiopetus on minusta ollut aina hyvä asia.



Lainaukset: Iltalehti ja Taloussanomat
Mielipiteet: Ihan omat, jotka päälimmäisenä ponkaisivat asioista mieleeni.

14 kommenttia:

  1. Mulla kiehu kans ja kovasti kun luin tuosta kotihoidontuen puolittamisesta. AAAAArgh en jaksa ees alkaa kirjottaan mitään siitä ku menis niin asiattomaksi.. :D Toivon todella että tuo perutaan tai jotain.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä en jotenkin usko että toi kotihoidontuki juttu menee läpi!

      Poista
    2. Toivotaan niin! Maailman typerin idea.

      Poista
  2. Mitenhän ne luulee ton kotihoidontuen jakamisen käytännössä toimivan? Kuitenkin on perheitä missä vaikka toisella vanhemmalla on jotain ongelmia tms niin ettei voi yksin lapsia hoitaa. Tai vain toisen palkka on riittävän suuri, että ylipäätään on varaa pitää lapsia kotona. Sitten vaan lapset hoitoon vai? Ja miten tosiaan ne yh:t? Ehkä pientä epätasa-arvoa havaittavissa... ärsyttävää! Ja toi opintotuen 30e on lähinnä liikuttava :D

    VastaaPoista
  3. Olipa paljon asiaa :) Periaatteessa kannatan työurien pidentämistä, nykyisessä taloustilanteessa se voi kuulostaa hassulta, mutta myöhemmin kun kaikki suuret ikäluokat ovat jääneet eläkkeelle meillä pitäisi olla enemmän vapaita työpaikkoja. Velvollisuus ottaa vataan työpaikka 1,5 tunnin työmatkan päästä kuulostaa no, ei nyt niin järkevältä. Itse tein 2 vuotta töitä juuri tuolla työmatkalla ( eli 3 tuntia päivässä bussissa ) ja olin ihan poikki iltaisin. Kotihoidontuen jakaminen isälle ja äidille tuskin menee läpi ja minusta kyllä äidin on hyvä olla kotona. Olen itse hoitanut omat lapseni kotona 3-vuotiaaksi ja oma mielipiteeni on, että alle 3 -vuotiaan paikka ei ole päivähoidossa, jos se suinkin on taloudellisesti mahdollista.
    Jos lapsen vanhemmista toinen on kotona ei ole myöskään tarvetta kokopäiväiselle päivähoidolle. En oikeasti ymmärrä niitä äitejä, jotka vauvan saadessaan tuovat usein jopa alle 3-vuotiaan sisaruksen päivähoitoon.

    Sellainen sunnuntai-aamun avautuminen :D Ajatuksia kasvatus-alan ammattilaisen näkökulmasta. T. Sara

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä menin nyt aika sanattomaks, mutta kyllä olen samaa mieltä. Päiväkodissa töissä ollessa oli hurjaa kyllä kun alle vuoden ikäisiäkin oli ryhmässä. Itse en vaan olisi voinut laittaa Tomasta niin pienenä hoitoon, mutta kaikilla ei ole vaihtoehtoa.

      Poista
  4. Juuei! Sanon minä! Näin lyhyesti ja ytimekkäästi. :)

    VastaaPoista
  5. Mua ei hetkauta suuntaan eikä toiseen tuo kh-tuki, sillä en enää sillä edes ole vaan olen työtön työnhakija. Mun silmäni pullistuivat päästä tuon 1,5h työmatkan kohdalla. En tiedä, mitä se tarkoittaa omalla autolla kuljettuna (+120km?!), mutta olen kokeillut paskalla palkalla 75 kilometrin edestakaista matkaa. 140km päivässä ei ole aikaa, vaan se on myös rahaa. Mahtaa hallitus myös vaikuttaa palkkoihin, vai ajetaanko ihmiset täyteen ahdinkoon: pakotetaan minipalkkaisiin duuneihin ja vielä kulkemnaa hervoton työmatka näillä polttoaineiden hinnoilla? Käteen jää kustannusten jälkeen vähemmän rahaa päivän raskaasta työstä kuin sitä jäisi perseenrapsuttelusta kotona. Tällä hetkellä 60 kilometrissä menee mun kipukynnykseni autoiluun ja sekin edellyttää jo kohtuullista palkkaa. Blah.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä oon kh-tuella + työttömänä työnhakijana.
      Tuo työmatka kuulostaa kyllä inhottavalle, mun itseni pisimmät työmatkat on olleet 1h suuntaansa ja sekin oli jo pitkä aika.
      Ja niimpä! Mulla ei ole edes ajokorttia joten mun kohdalla tilanne olisi istua sitten bussissa.

      Poista
  6. Kotihoidontuen uudistus on aivan järjetön, esimerkiksi meidän perheessä tilanne on se, että mies on invalidi joten lapsen hoitaminen kotona ilman avustusta ei onnistu niin kauan kunnes muksu osaa itse syödä, pukea, kävellä yms. Otetaanko se huomioon tukea jaettaessa? Puhumattakaan tosiaan niistä yh-perheistä. Hallitus on viime aikoina työntänyt niin paljon täysin onnettomia hätäratkaisuja, että ihmettelen suuresti miksi sitä ei ole pistetty vaihtoon.

    VastaaPoista

Haleja <3