torstai 6. kesäkuuta 2013

Liikaa kiinni?



Mä olen alkanut pohtimaan, että taidan tosissaan olla vielä itse ihan liikaa kiinni tuossa pojassamme. Kuten aiemmin olen kirjoittanut, on napanuora ilmeisesti yhä tiukasti kiinni.
Taas olisi ollut oiva tilaisuus, että Tomas olisi päässyt mummilaan yöhoitoon. Mummila(t) sijaitsee reilun 100km päässä meiltä ja poika olisi tänään lähtenyt mummilaan ja huomenna oltaisiin menty itse perässä. No mites kävi? Ei ole vaikea arvata.

Isimies olisi päästänyt Tomaksen mummilaan, mutta minä äiti-ihminen en.
Tiedän tasan tarkkaan, että hyvällä hoidolla olisi siellä ja kaikki menisi varmasti hyvin. MUTTA. 
Niin, aina se sama mutta.

Edelleen voin rehellisesti sanoa, etten osaa olla ilman poikaa. Kyllä satunnaisesti leffassa voi käydä
(vaikka jo silloinkin ikävöin), kun tietää pääseväsä heti kotiin pojan luo. Tietää, että yöllä saa istahtaa sängyn viereen katselemaan nukkuvaa murua ja aamulla pääsee taas nousemaan ihan liian aikasin, mutta hyvillä mielin(okei, kyllä mä välillä herään kunnolla kiukutellen).

Minä joka rakastan pitkiä unia, hiljaisuutta, omaa aikaa ja rauhallisuutta. En edelleenkään osaa antaa omaa pikkuistani yöhoitoon, en ainakaan noin pitkän matkan päähän. Jos jotain sattuisi, en pääsisikään heti pikkuiseni luokse, en voisi yöllä mennä kurkkaamaan nukkuvaa murua, enkä voisi aamulla nousta liian aikaisin leikkimään ja halimaan.

Se on edelleen liikaa vaadittu minulta, mutte ehkä joskus vielä minäkin osaan olla omastani yön erossa.


Onko muita jotka eivät osaa antaa lastansa yöhoitoon?
Tunnustaako kukaan muu olevansa tässä suhteessa "tylsä äiti"?

35 kommenttia:

  1. Aluksi mullakin oli tosi vaikeaa ja menikin varmaan lähemmäs 10kk ennen kun olin eri paikassa yötä tytön kanssa. Ajan kanssa siitäkin on oppinut nauttimaan! :-)

    VastaaPoista
  2. Tiedän tunteen! Olen niiiiin samanlainen, ellen pahempi. Sampo on pian 10kk, ja käynyt hoidossa about 5 kertaa pakottavista syistä, ja pisin hoitkerta on varmaan kaksi tuntia.... Pitäis ehkä vähän jo itellä tsempata ja opetella olemaan hetki erossa! Mutta se on vaan niin vaikeeta. :D

    VastaaPoista
  3. Meillä on poika ollut siskollani yökylässä eikä missään muualla. Yhden yön oli viime kesänä äidilläni, mutta minä hipsin äidin luokse makkaranpaisto reissulta yöllä, että olin aamulla paikalla kun poika herää. :D

    Siskon luokse jos poika viedään, niin nousen aamulla 7 aikaan viimeistään odottamaan milloin kello on 10 ja ilkiän mennä hakemaan pojan kotia. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hihi, jos meilläkin noi mummit asuis lähellä, niin oliski helppo just hipsiä kurkkimaan pikkuista. :D

      Poista
  4. Samalla mennään! Tyttö 8 ja puol kuukautta ja ei oo käyny elämänsä aikana ku yhen kerran ihan vauvana yökylässä ja pari kertaa päivähoidossa sen pari tuntia. Napanuora on mun osalta vielä tiukasti kiinni :D Kyllähän neiti pärjäisi ilman muaki muutamia tunteja ellei jo yön yliki, mutta en uskalla antaa hoitoon jos tulee joku hätä pikkusella... Lauantaina tytsy lähtee isänsä kans käymään pappansa luona ja minä jään yksin kotiin järjesteleen synttäreitä, jopa semmonen tunnin reissu OMAN ISÄNSÄ kanssa huolestuttaa, ku ite ei pääse mukaan :D Äitin elämä on ihanaa.. Et ole yksin :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä uskon kans, että Tomas pärjäis, mutta mä en. :D
      Voi, ehkä sä pärjäät sen ajan, jos on vaan jatkuvasti touhua. :)

      Poista
  5. Voi, tiedän niin tunteen! Aina tulee se "muttakun, mitä jos" vaikka tiedän että minun tai mieheni vanhemmat ovat maailman parhaimmat hoitajaehdokkaat ja poitsu pärjäisi heidän kanssaan, mutta kun:-D no okei, olen nyt poitsun ollessa 10kk antanut hänet hoitoon kaksi kertaa sillain että ollaan viety hänet iltapvällä, lähdetty illaksi juhlimaan ym. Ja tultu yöksi sinne missä poitsukin, eli mummilaan. Se on tuntunut hyvältä koska heti aamulla näkee pikkuisen eikä tarvitse kotoa herätessä miettiä kuinka toisaalla pärjätään... MUTTA minun vanhempien luokse on alle 10km meiltä, joten nämä hoitojärjestelyt on helppo hoitaa ja periaatteessa voisihan sitä kotiinkin yöksi mennä, muttaku:-D haha voi tätä, mutta ymmärsit varmasti pointin. Kyllä se napanuora täälläkin on tiukassa;) mutta muista, että parisuhteenkin kannalta tekee hyvää välillä olla ihan vain kaksin tai tehdä jotain ilman lasta ja myöhemmin lapsikaan ei niin kauheasti ikävöi/pistä vastaan yökyläilyjä kun on tottunut että silloin tällöin ollaan yötä muuallakin tai joku muu hoitaa!
    Terkuin iina

    VastaaPoista
  6. Voi kun teillä on ihanan lähellä hoitopaikka. :)
    Kyllä me ollaan Tomin kanssa säännöllisesti hoidettu parisuhdettamme laatuajan merkeissä kaksin, tänne ei vaan ole tullut kirjoitettua niistä. (Tai no on, mutta ne on luonnoksissa kaikki.:D)

    Se olisi kyllä hyvä Tomaksen kannalta, että saisi olla muuallakin yötä. Ehkä täytyy kokeillä tätä niin että ollaan samalla paikkakunnalla pojan kanssa, mutta eri paikoissa yötä ;)

    VastaaPoista
  7. Meidän 1v7kk on ollut elämänsä aikana kaks kertaa yökylässä mummilassa 10kk iässä. Kuopus 8kk ei kertaakaan. Mielellään me ne laitettais, mut ei oo vaan tullut sopivaa tilaisuutta.. Ehkä kun mun äitillä alkaa kesäloma ni laitetaan lapset hoitoon ja mennään leffaan ja syömään. Ollaan viimeks tammikuussa käyty leffassa, huhtikuun alussa taidettiin saada siivota kaksin kotona kun muksut oli mummilassa pari tuntia.. :) Kyl se siitä, oli vähän orpo olo kun esikoinen oli ekaa kertaa yökylässä ja koko ajan tuntu et jotain on unohtunut. Kyllä siitä sit osaa nauttii kun pääsee sen alkufiiliksen ohi :) Ja hurjasti esikoinen oli viihtyny yökylässä, äidistä se ainoastaan tuntuu pahalta. Lapsi tuskin on moksiskaan ku välillä saa kattoo muitaki ku omien vanhempien naamoja :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niimpä, en usko että tuo Tomakselle olisi lainkaan pahaksi jos pääsisi yöhoitoon. :D Ehkä uskaltaudun tässä kesän aikana vielä päästämäänkin. Vaikka sitten niin, että ensin harjoitellaaan samalla paikkakunnalla ollessa tätä. :)

      Poista
  8. Meijän poju menee ens viikon lauantaina ekaa kertaa yökylään, sillon ikää 10,5kk :) en kyllä tiiä meenkö sit itekki samaan paikkaan loppujenlopuks yöks, vai meenkö esim siskon luo, sen näkee sitte miten ikävä tulee ;)<3 isimies lähtee sillon laivalle ja mä aattelin mennä juhlimaan ekaa kertaa vuoteen ja kaheksaan kuukauteen :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oo, kivaa iltaa jo nyt sulle! Oot kyllä ollut pitkään juhlimatta. :)

      Poista
  9. Meillä poika on ollut ihan pienestä asti silloin tällöin mummulla (mun äiti) yötä. Matkaa on tosin yks viidesosa teidän välimatkasta, mut kuitenkin. Nyt poika on viimeks ollut yötä joskus alkuvuonna ja tuntuu, et vois kyllä jo käydä välillä, koska myös itse odottaa sitä. Tuntunut vaan hullulle laittaa yökylään, kun itse ollaan sit kotona. Yleensä ollaan oltu just jossain viihteellä max kerran kuussa :) No nyt ei siis ymmärrettävistä syistä olla oltu. Mut poika meillä viihtyy mainiosti mummun seurassa ja mummu on pojalle tosi tärkeä ja päin vastoin. Mä mietinkin, et meniskö poika sit nyt vaikka viikonloppuna tai sit mun rakenneultran aikoihin mummulle yöksi. Saisin samalla vähän siivottua yläkertaa ja otettua rennosti :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä luulen, että sit ku Tomas on vanhempi, niin osaan päästää paremmin hoitoonkin(...tai sit en..)
      Ihana, kun on noin lyhyt matka hoitopaikkaan. :)

      Poista
  10. Joo, en minäkään halua antaa 8kk vanhaa lastani äidilleni. Ei sillä etteikö hän osaisi lasta hoitaa ja lapsi pärjäisi kyllä, mutta alle vuoden vanhan lapsen paikka on kyllä öisin kotona, äidin luona. Tiedän ettei lapsella olisi mitään hätää, mutta minä en (itsekkäästi ajatellen) pärjäisi. Mihin minä menisin, mitä tekisin ilman perheenjäsentäni? Eri asia, jos on joku "oikea" meno; työkeikka, sairaalareissu tms. (bileitä en tähän laske). En osaa edes ajatella kuten sinä, että jos jotain sattuisi, en pääsisi lapsen luokse heti. Se ei ole kuitenkaan minun ajatuksissani vaan ihan arrkinen ikävä äidin puolelta.

    VastaaPoista
  11. Jos ajattelis, ettei uskalla JOS jotain tapahtuu, se jotain voi kyllä tapahtua missä vain, kotonakin. Sitä nyt on turha funtsia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä "jos jotain tapahtuisi", on esimerkki. Tietystihhän minulla olisi hirvittävä ikävä lastani. Kuten tavallisestikkin, jos käymme vaikka leffassa. :D

      Poista
  12. Me lähdetään tänään reissuun, tä taitaa nyt sannille olla kolmas tai neljäs kerta. Muutamia kertoja niin että meille on tullut illaksi ja yöksi hoitaja, ja me tullaan yöllä kotiin myös. Kahden lapsen kanssa toi jälkimmäinen vaihtoehto on huomattavasti helpompi :D ida on aika paljon sit mummulassa yötä, mutta sanni taitanee päästä vasta parin vuoden päästä, mikä on mun mielestä aika surullista ja vähän epäreilua. Mutta minkäs teet. Hoidolle ei niin tarvis, mutta ois kiva että sannikin sinne pääsisi yökylään. :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kivaa reissua teille! :)
      Ootkin tainnu kertoa tuosta mummola jutusta blogissasi taikka facebookissa. Tuo on kyllä harmi, mutta onneki Sannilla on aikaa olla mummolassa sitten myöhemmin. :)

      Poista
  13. En minäkään ole vielä yöksi mihinkään antanut, vaikka molemmat mummolat on alle 10 km päässä. Mummoille olen kyllä jo vähän lupaillut että kun poika täyttää vuoden, niin sit pääsee... päivisin on ollut kyllä jo hoidossa enempi, ja kaikki on mennyt hyvin ja poika nauttii mummojen ja pappojen seurasta, joten se ei ole enään äidillekkään niin vaikeaa. Toisaalta voi ajatella niinkin päin, että se on pojalle rikkaus jos hänellä on läheiset välit myös muihin aikuisiin, jotka häntä mielellään hoitavat. Ei saa liikaa "omia" :) Toki se nyt ei vaadi yöhoitoa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meilläkin Tomas tykkää olla mummien ja pappojen seurassa, samoin kaikkien muidenkin. Silti se on mulle vaikeaa. :D
      Nytkin ollaan lähdössä maalle tänään, jos kaikki menee suunnitellusti.

      Mielestäni Tomas saa olla tarpeeksi myös muiden aikuisten kanssa, sillä juurikin maalla käydään paljon mummoloissa, isomummoloissa ja isoisomummolassakin käydään säännöllisesti, Täällä meillä taas käy myös sukulaisia ja ystäviä, joten Tomas tulee kaikkien läheisimpieni kanssa hyvin juttuun. :)

      Poista
  14. Itsellä on tuo yökylään päästäminen tullut aika luonnostaan. Vaikka ikävöinkin, niin osaan irtautua ja nauttia omasta ajasta. Välillä mietin, että oonko ihan kauhee äiti kun osaan antaa lapsen hoitoon hyvillä mielin. :D Mutta olen tullut siihen tulokseen, että tarvitsen sitä omaa-aikaa kun pääasiassa olen yksin ollut koko ajan lapsen kanssa.

    Nyt alkoi työtkin ja olen toisinaan pitkiäkin päiviä töissä. Kyllä on ikävä, mutta ihana palata illalla tytön luokse. Onneksi syyskuussa tasoittuu ja työ aika on vain 9.30-14.00 ja sen ajan Nea on päiväkodissa (rakastaa muita lapsia ja leikkisää ympäristöä). Sainkin aamulla paperit tarhasta ja tytön ryhmä on Huiskulta, voi äidin pientä huiskulaa :D

    Ihanaa päivää teille <3

    http://khetkia.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Teilläkin on niin hyvä kun asutte samassa kaupungissa vanhempiesi kanssa. :) Oma-aika ei tee pahaa kellekkään, mä vaan olen itse höpsö tässä suhteessa. :D

      Ihana, että Nea on viihtynyt päiväkodissa! :)

      Ihanaa päivää teillekkin!<3

      Poista
  15. Meillä neiti 1v9kk ei ole ollut vielä kertaakaan missään yökylässä ilman meitä :D Ukkilaan on 150 km ja jos minun vanhempiin oltaisiin yhteydessä, olisi sinne n. 75 km. Ei siis ole sukulaisia kovinkaan lähellä. Kaverit on vähän lupailleet ottavansa neidin joskus yökyläilemään (asuvat alle kilometrin päässä) ja saas nähdä, milloin sellainen ihme tapahtuu, että suostun olemaan erossa yön yli :D

    Itse olen siis ollut erittäin tiiviisti tytössä kiinni. Ainoastaan sairaalassa olin ensimmäisen yön tytön syntymän jälkeen erossa lapsukaisesta, koska olin niin heikossa hapessa, mutta muuten ei olla oltu yötä erossa ja muutenkaan neiti ei ole ollut hirveästi kenelläkään hoidossa, pari tuntia kerrallaan vain. Enpä ole osannut kaivatakaan lapsettomia hetkiä, vaikka ehkä olisi parisuhteellekin ihan hyväksi viettää välillä kaksinkeskistä aikaa miehen kanssa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi, teillä on kyllä ukkila vieläkin kauempana kuin meillä!
      Ehkä sä joskus suostut olemaan erossa yön yli, mutta ei sitä kannata kiirehtiä, jos tarvetta ei ole.:)

      Poista
  16. Mä itse olen sitä mieltä, että se vauvavuosi on loppujenlopuksi niin lyhyt aika ja Tomaksella tulee kyllä olemaan koko loppuelämänsä aikaa käydä mummoloissa yökyläilemässä. :) Jos itsestäsi tuntuu pahalta olla erossa, niin älä siitä huoli, se aika kun kykenet jättämään Tomaksen yökyläilemään tulee kyllä vielä. :)

    VastaaPoista
  17. Mulla on nyt alkanut helpottaa se, että Leo on yötä poissa. Lyhyellä varoitusajalla Leo on jäänyt mummin luokse yöksi.

    Leo meni n. 10kk iässä mummolle arkipäivisin 08-15 hoitoon, kun aloin taas käydä koulussa. Oli vähän haikeaa, mutta ei niin kamalaa kuin se, että Leo olisi yötä poissa kotoa. Nyt tähän mennessä Leo on ollut nyt jo useita kertoja mummoloissa yötä.

    Mutta tosiaan sinne 1v saakka oli vaikeeta olla yö erossa Leosta, nyt jäbä on siis 1,5v. Tämän puolen vuoden aikana se henkinen napanuora on viimein alkanut surkastua. Ja nimenomaa mä oon ollut se joka kokee eroahdistusta eikä Leo :D J olisi ollut valmis laittamaan pojan esim. viime kesänä jo yhdeksi yöksi hoitoon, mutta itse en halunnut olenkaan. Aloin jopa itkeä, kun ajatus ahdisti niin paljon. J sai mennä viettämään vapaailtaa ja mä olin paljon mielummin Leon kanssa koko ajan.

    Ihan normaalia se on ja se helpottaa ajan mittaan. Äideillä vaan tuntuu olevan ja onkin erilainen side lapseen kuin isällä. En kuitenkaan väitä, etteikö isit olisi kiintyneitä lapsiinsa. Kai hormonit on naisilla osasyy asiaan. Vaikea tietää, mistä johtuu. Sussa ei kuitenkaan ole mitään vikaa eikä Tomaksen tarvitsekaan olla muualla vielä yötä, jos se ei susta tunnu hyvältä.

    VastaaPoista
  18. Ymmärrän sinua :--) Viet Tomaksen sitten yökylään, kun parhaaksi näet ja sitten kun sinusta se hyvältä tuntuu. Varmasti, ajan kanssa, se jossain vaiheessa koittaa :--)

    Itse on pakko sanoa, että minun poikanen (11kk) ei ole kertaakaan ollut missään päivähoidossa tai saati poissa kotoa yön. Jos lapsenvahtia ollaan tarvittu, on hoitaja tullut kotiimme. En tiedä mistä moinen johtuu, mutta ehkä ei ole vain tullut sellaista tilannetta että hoitopaikkaa olisi tarvittu. Niitä tilanteita tulee varmasti myöhemmin, lapsen ollessa vanhempi :--)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meilläkin lapsenvahti (Tomaksen täti) on tullut meille jos on hoitajaa tarvittu hetkeksi. :)

      Poista
  19. Mäkään en pysty enkä halua antaa meidän Iiristä vielä yökylään. Ei ole tarvettakaan ollut, eikä toivottavasti tulekaan. Mun mielestä vauvaikäisen paikka öisin on kotona, kyläillä ehtii päivisinkin. Ja meillä on noita yösyöttöjä ja heräilyjä sun muuta, en halua antaa kenenkään muun vaivoiksi niitä... Muutenkin, mitä se vauva siellä yökylässä tekisi muuta kuin ihmettelisi, että missä on ja missä ne tutut naamat on. Yökylään joutaa sitten kun lapsi ite sitä toivoo ja asiasta jotain tajuaa :p

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ymmärrän ihan hyvin, etenkin jos on yösyöttöjä ettei halua antaa lasta toisille hoitoon yöksi, ei mullekaan olisi tullut mieleenkään silloin kun tomas heräili vielä öisin.

      Poista

Haleja <3