maanantai 25. maaliskuuta 2013

Baby blues

Nyt ei ole kyse sarjakuvasta, vaan synnytyksen jälkesestä alakulosta.
Mä vähän valaisen miten itse tämän koin.

Tämä oli asia, josta en ollut lukenut, en kuullut, en tiennyt, enkä osannut edes kysyä.
Olisi ollut helpottavaa, jos tästä olisi jotain tiennyt jo raskausajalla.
Minulle tämä baby blues kuitenkin löi ihan olan takaa.

"Jopa 80 % vastasynnyttäneistä äideistä kokee voimakkaita mielialan muutoksia. Tuore äiti voi olla itkuinen, herkkä ja ärtynyt. Myös ruokahaluttomuutta ja unihäiriöitä voi olla." 


Mulla oli kolmantena päivänä synnytyksestä romahdus. Romahdin henkisesti ihan kunnolla, mutta mitäpä odottaa, ennen synnytystä valvot liian monta tuntia (vuorokautta) putkeen ja sitten koittaa se ihana hetki kun saat oman lapsesi syliisi, synnytyksen jälkeen ei saanut nukuttua osastolla, kun haluat tuijottaa vaan pientä ihmettä tai huoneessa on liikaa meteliä. Kotonakin heräilyt olivat minun heiniäni

Mun ensimmäiset päivät äitinä meni leikiten sain voimaa pienen tuijottelusta, mutta kun se kolmas päivä koitti, tuli vieraita, puhelin soi kokoajan, jatkuvasti oli jotain ja jokainen asia, no ärsytti. 

Lopulta kun vaihdoin Tomakselta vaippaa en enää jaksanut näyttää hymyilevää naamaa vaan yht'äkkiä purskahdin hillittömään itkuun. Tomi otti Tomaksen ja mä vain kyyhötin itkien, äiti tuli viereen. Kunhan hieman rauhoituin lähdin lenkille, rauhassa oltuani jaksoin taas paremmin ja olo helpottui pikkuhiljaa, se kaikki väsymys löi megavaihteen päälle kertaheitolla ja kai niillä hormoneillakin oli osuutta asiaan.

"Mielialan vaihtelut johtuvat usein hormonitasapainon muutoksista, väsymyksestä ja pitkäaikaisen jännityksen purkautumisesta. Tällaista synnytykseen liittyvää alavireisyyttä ja mielialojen vaihtelua kutsutaan baby bluesiksi. Tila on luonnollinen ja tarkoituksenmukainen. Se ohjaa äitiä sopeutumaan uuteen elämäntilanteeseen ja vastaamaan vauvan tarpeisiin. Yleensä alakulo menee ohi muutamassa päivässä tai viikossa." 


Mulla tuo kolmas päivä oli tuollainen, neljäs jo helpompi, sitten taisikin olla niin, ettei mitään sen suurempaa itkuisuutta ollutkaan. Vaikka itkinkin ensimmäisinä Tomaksen viikkoina runsaasti ja vielä ihan syyttä. Hölmöä. :D

Tässä siis tuleville äideille vinkkiä, se on normaalia ja menee normaalisti nopeasti ohi, jos alakulo pitkittyy viikkoa tai kahta pidemmäksi, voi kyseessä olla jo synnytyksen jälkeinen masennus ja siitä kannattaa jutskailla ihmisille. Lisäksi, muistakaa äidit huolehtia omasta jaksamisestanne! Sillä pärjää pienen ihmeen kanssa pitkälle!

11 kommenttia:

  1. Sä et edes taida tietää mitä se oikea synnytysmasennus on! Ei todellakaan ole vaan että "jutskaillaan" jonkun kanssa. Sä et ole tainnut koskaan käydä mitään niin rankkaa, niin turha sun on täällä inistä noista asioista. Älä puhu asiasta josta et varmasti tiedä mitään!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Älä puhu asiasta josta et varmasti tiedä mitään!"
      Sama lausahdus sinulle. Älä kirjoita, että inisen tai etten tiedä asiasta. Sä et tiedä mitä mä olen kokenut tai miten rankkoja asioita olen käynyt läpi, mutta ei sen puoleen, et saa koskaan tietääkkään. Niistä asioista kun en täällä blogissani kirjoita.
      Ja tämä jääköön nyt tähän.

      Poista
    2. Niinpä niin. Sulle sellasta että sinäet tiedä millaista on ollut sairastaa masennusta 10 vuotta, etkä sinä myöskään tiedä millaista on kun oma pieni vauva kuolee..........joten suosittelen että sä et tuu sanomaan mulle että minä en tiedä.

      Poista
    3. Pitääkö sun vääntää tätä vielä, tässä postauksessa oli kyse minusta, miten minä koin tuon tilanteen.
      Mistä mä susta mitään voisin tietää kun tulet anonyyminä kommentoimaan, että inisen. Tokihan mä puolustan itseäni omassa blogissani, etenkin kun et sinäkään asioistani voi tietää.
      Olen pahoillani jos vauvasi on kuollut.

      Poista
  2. Hyvä postaus tästä aiheesta! :)

    VastaaPoista
  3. Tuo kokemasi et nyt varsinaisesti ole Babybluesia, vaan ihan normaalia herkistymistä ja hormonien aiheuttamaa myllerrystä. Jo aikakin, 1-3 päivää sen kertoo, ettei se ollut babybluesia. Babyblues saapuu paljon myöhemmin kuin muutama päivä synnytyksestä ja kestää viikkoja, kuukausia. Se on paljon vakavampaa kuin pientä itkuisuutta. Totta on, että lähes puolet synnyttäneistä sen kokee. Onkin hassua, ettet ollut ennen synnytystäsi asiasta kuullut. Mutta toivottavasti nyt on kaikki jo iloisemmin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itse sain ihan ks-ks:n kätilöiltä tiedon, että tämä juurikin on se aika jolloin baby blues voi alkaa, neuvolassa myös sanottiin, että tämä oli sitä, tokihan siellä kerroin hieman tarkemmin asiasta. :)
      Tämä nyt lähinnä oli tälläinen info, että äideiksi tulevat saavat asiasta jotain irti.

      Poista
  4. Hyvä,kun joku ottaa tämän aiheen esille, näin itsekkin synnytyksen jälkeisen herkistymisen kokeneena. Joskus voi tuoreelle äidille tulla nuo tunteiden heittelyt tosi shokkina varsinkin, kun niistä puhutaan odotus aikana niin vähän. Itselläni tila kesti monta viikkoa tyttöni syntymän jälkeen ja todellakin suosittelen puhumaan asiasta jollekkin, mutta pahimman yliväsymyksen kun sai nukuttua pois ja kun sai myönnettyä itselleen luvan olla väsynyt/kiukkuinen tai itkeä kun itkettää niin tunne tilat lähtivätkin siitä sitten tasautumaan :)Tsemppiä tosiaankin muillekkin äideille :)

    VastaaPoista
  5. Muistan kun kolmantena päivänä synnytyksestä mua itketti ihan kaikki ja eniten itketti se, että kun kaikki kyseli et mikä mulla on, nii en osannu vastata ja tivaaminen vaa jatku ja jatku. Mulla vaan ei ollu syytä, itketti vaan.

    Sitten tuli eräs hoitaja ja sanoi mulle et se johtuu hormooneista ja kolmas päivä on se yleisin päivä, jollon tunnemyrskyt valtaa. Jotenki se on jääny mun mieleen, koska mä en sillon etukäteen sellasesta tienny, eikä kukaan raskausaikana sanonu et sellasta voi tulla ja se on normaalia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mullekkin sanottiin samaa, kertoivat myös että johtuu juurikin tästä kyseisestä aiheesta.

      Poista
  6. Hyvä, että kirjoitit aiheesta. Sain oman vauvani puoli vuotta sitten ja mulle tuli myös tuo samainen masennus ja herkistyminen. Kaikki itketti... jos mies sanoi vähänkin väärin aloin itkemään ja kirosin elämääni. Kaduin jopa koko vauvan tekoa. Kesti muutamia päiviä ja sitten helpotti :) Säikähdin itsekin tätä, kun en ollut missään kuullut, että näin monesti käy synnytyksen jälkeen kun hormonit heittää. Nyt rakastan pikkuistani koko sydämestäni ja haluan toisen vauvan heti kun vaan mahdollista :D Ja ensi kerralla osaan sitten varautua baby bluesiin kun se tulee :D

    VastaaPoista

Haleja <3