lauantai 5. tammikuuta 2013

Tomaksen nimi vaikea?

Useat kyselee miten Tomaksen nimi lausutaan ja taivutetaan.
Ollaan ehditty kuulla vaikka kuinka monta versiota tästäkin, joten tässäpä esimerkkejä miten Tomaksen nimeä on mm. sanottu.
  • Toomas, 
  • Tuumas,
  • Thoomas,
  • Thomas,
  • Thommas
Mehän itse sanomme ihan vain Tomas. Juuri niin lyhyesti ja ytimekkäästi. Siksi kuulostaa välillä hauskalle, kun jotkut vääntävät nimeä pitkällä oo:lla, uu:lla tai lisäävät sen h:oon tuonne väliin. Eipä tuo meitä haittaa, mutta onhan se vähän hupsua.

Taivutuksia näille on sitten ollut mm.

  • Tomasille, 
  • Tomaselle, 
  • Toomakselle,
  • Tuumakselle,
  • Thomakselle,
  • Thoomakselle,
  • Thoomaksille,
  • Thoomakseelle


Itse sanotaan tämäkin lyhyen ytimekkäästi Tomakselle. Hauskoja myös nämä taivutukset, mä välillä olen kyllä miettinyt, että miten ihmiset saakaan väännettyä nuin monia eri versioita Tomaksen nimestä.

Kaikista paras oli kyllä ristiäisten jälkeen, kun ihmiset kyselivät nimeä. Ja kun kerroimme Tomaksen koko nimen, oli porukka ihan suu auki ja kysyivät miksi Tomaksella on ruotsalainen nimi. No eihän Tomaksen nimi ole ruotsalainen.
Myös perhetutut, joihin en ole ollut yhteydessä / jotka eivät ole tavanneet Tomia, kyselevät onko lapsen isä ruotsalainen. Ehei, ei ole, vaikka sukua on ruotsissakin.

Tomilla ja Tomaksella ei siis ole mikään suomessa yleinen sukunimi..


19 kommenttia:

  1. Sama meidän pojan nimen kohdalla. Nimi on Lucas Nicolas ja ainoastaan toi C-kirjain tekee siitä suomalaisuudesta poikkeavan, ei mikään muu. Ja tiedän, että Lucas yhdellä uulla viittaa Ruotsiin, mutta suomen kieleen se istuu (esim. George on jo suomenkielestä poikkeava). En pitänyt kahdella uulla nimestä Luukas, mutta omapa on asiamme. Harkittiin myös koota, mutta isäntä piti ceestä enemmän. Ja nimihän lausutaan LUCAS yhdellä uulla ja taivutetaan samoin, kuin Tomas eli Lucaksen, Lucakselle....

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on kyllä jännä, miten vähänkin "erikoisempi" nimi vääntyy aina jotenkin oudosti.
      Meillä oli myös ehdolla Lucas nimi Tomakselle. ;)

      Poista
    2. Haha olis sekin ollut hyvä ;) Mä aina ilahdun nykyään, jos jonkun lapsella on sama nimi :D

      Poista
    3. Katotaan sit seuraavan kohdalla ;)

      Poista
  2. Mä oon ainakin kokoajan ajatellut mielessäni että se äännetään ihan vaan ''Tomas'' :) Ei se nyt niin vaikea oo ;D

    VastaaPoista
  3. Mä oon aina ajatellut et teidän Tomas sanotaan kuin kirjoitetaan. Ruotsalaisperheessä se voi sit olla et lausutaan toisin :)

    VastaaPoista
  4. Emmä ymmärrä miten sen voi lausuu väärin. Se on tomas ja silleen se mun mielestä lausutaan. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niimpä. :D

      Se on vaan joillekkin ongelma. Ensin huomasin tän ongelman isomummojen ja isoisomummojen ikäluokan kanssa, mutta nyt se on levinnyt myös nuorempaan väkeen.. :D

      Poista
  5. Mäkin vähän ihmettelen että miten tosta saa väännettyä esim. Tuumaksen?! :D Meillähän yleensäkin lausutaan nimet samalla tavalla kuin ne kirjoitetaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, sitä mekin ollaan Tomin kanssa mietitty, mutta kukin tietysti pyörittelee nimeä miten milloinkin.. :D

      Poista
  6. Ompas jännä miten ihmiset aattelee. Ite oon sun blogia seuratessa aina pitänyt sen olevan juuri niinkuin se kirjotetaankin. :) Meijän neitiä sanotaan myös monesti erinäisillä muunnoksillä. On Alissa, Aliisa, Elisa (:D). Että kaikenlaista. :D

    VastaaPoista
  7. Mä oon tosi surkea kielissä niin aina ku on sana mitä en osaa lausua niin luen sen niin ku se kirjotetaan :D Tuli vaan mieleen ku Tomas ja Lukas molemmat lausutaan samanlailla ku kirjotetaan :)
    Lukaksen isomummo sanoo aina Luukas ja mun parasystävä sanoo varmaan joka toinen kerta Luukas :D Mua ärsyttää ja sit korjaan Lukas!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahaa :D Niin se vaan on, että aina joku saa väännettyä jotain. :D

      Poista
    2. Mun nimi siis ei oo ainut jota taivutellaan oudosti :D
      Viimeksi tänään työkaveri sanoi lapselle "Auttaisitko Hanneletta?"
      Kuulosti niin oudolta :D Siis nimeni on Hannele ja sanottaisiin "Auttaisitko Hannelea, ei Hanneletta :D"
      Ja usein synttärikortissa lukee "Onnea Hanneleelle" En ymmärrä,että miksi kahdella e:llä :)

      Poista
    3. No tuota en minäkään ymmärrä. :D

      Poista
    4. Lucas. :D Luukas. :D Lähinnä tulee mieleen luukasa. Jokska myös koulussa myöhemmin kiusaavat.

      Poista

Haleja <3