maanantai 7. tammikuuta 2013

Ruokaisaa

Hyyyi, meillä haisee pahalle! Meinaa keittelin parsakaalia, porkkanaa ja bataattia tässä samalla, kun aloin kirjoittamaan tätä postausta.
Saadaan vähän uuden makuisia soseita Tomakselle tehtyä. Bataattia ja parsakaalia taidan tehdä ekaa kertaa sitten ylä asteen köksän tuntejen.
Kumpaakaan ei ole vaan tullut ostettua, enkä mä nyt kaalia söisikään. Ostin myös maissia, perunoita ja porkkanoita. Täytyy tehdä niistä sitten jotain sosetta seuraavaksi.
Maissit ostin pakasteena, mutta kaalin tuoreena.


IMG_7785_zps5bfb8b0e
Annoinkin Tomakselle jo tässä välissä parsakaali-bataatti sosetta, ennen kuin pääsin kirjoittamaan tämän loppuun. Hyvin maistui! Itseasiassa jopa paremmin kuin tuo peruna-porkkana, yllätyin kyllä.

Mä oon uskollisesti antanut Tomakselle tuota perunaporkkanaa. Meillä oli kaupan perunaporkkana pilttiä yksi hätävara purkki, jonka avasin laiskuuttani eilen.
Eipä Tomas siitä tykännyt. Olin jo ihan sitä mieltä, että kai tuohonkin kyllästyy.
Otin sitten omatekemää perunaporkkanaa ja poika söi sitä ison annoksen ja mielellään. Kait niissä sitten joku ero on. Hyvä vain, että omatekoinen maistuu paremmin.

Haluaisin alkaa tekemään myös makeat soseet itse, mutta en sitten tiedä mitä siitäkin tulisi.
Tokihan se olisi varmasti parempi.

Mulla on itselläni tiettyjä inhokkiruokia joista en tykkää, yritän kuitenkin antaa Tomakselle mahdollisuuden maistaa kaikkea ilman, että itse nyrpistelen vieressä.

Esimerkkeinä voin sanoa, että en syö mm. :
- keittoja
- perunasipulista tehtyjä laatikkoruokia
- kermaisia laatikkoruokia
-  sisäelimiä
- kaalia, kurpitsaa, herneitä

Harvemmin syön perunaakaan taikka kanaa. Olen myös joskus ollut syömättä punaista lihaa ja nyt harkitsen sitä taas vakavasti, empä mä siinä mitään menetä.

Herneitä en syö ja siihen on hyvä syy. Ala-asteella eräs opettaja pakotti mut syömään hernekeittoa, syöttämällä sitä mulle kirjaimellisesti. Kiitos vain hänelle.

Olin kirjoittanut tähän vaikka ja mitä, mutta tää sekoili jotain ja osa tekstistä katosi.Ärsyttävää.

Onko teillä jotain inhokki ruokia?

Loppuun vielä, te jotka teette itse soseet. Miten säilötte ne? Tai lähinnä tuo pakastus asia. Mulla meni vähän plörinäks ekat kerrat kun säilöin soseita ja niistä tuli semmosta höttöä sulattaessa, joten heitin ne suoraan pois. Oliko niissä sitten liian vähän nestettä vai mitä?

13 kommenttia:

  1. Mullakin oli ekka kerralla semmosta höttöä, mutta sitten seuraavaan jätin enemmän nestettä niin sitten oli hyviä.. :)

    Alussa pakastin niihin pienimpiin minigrip pusseihin kerta annoksia ja sitten oon pakastanu isompiin niihin ja ihan muovisiin astioihin.. Muovi astiat oon kokenu parhaaksi kun on niitä pieniä rasioita niin saa suoraan siitä syöttääkkin jos vaikka kylässä on ollu jossai.. :)

    Nyt Leevillä on vaan sellanen kausi että ei oo oikein oma tekemät maistuneet, niin on annettu kaupan ja sitte jos itelle tehää perunamuusia niin sen kans leevi tykkää lihapullista muussattuna ja spagetti ja jauheliha on sen herkku ollu aina! :D

    ihana kun on jo sen ikänen että voi antaa omiakin ruoki, ilman mausteita tietty! :)

    Ps: Sulla on toosi kiva tämä blogi, muutama aika sitten löysin tämän ja heti jäin koukkuun kun alusta asti alkoin tekstejä lukemaan! =)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Täytyypä kokeilla seuraavalla kerralla nyt sitten jättää reilummin nestettä ja toivoa, että onnistuu paremmin. :)
      Kiitos!:)

      Poista
  2. Mulla on paljonkin inhokkiruokia. En syö mm. Perunaa tai kypsennettyjä kasviksia. Raakana mener melkein kaikki muut paitsi lehtisalaatit tms... Kuitenkaan en muksuille haluaisi tätä samaa nirsoilua, joten koitan ainakin heidät saada syömään kaikkea mahdollista; vaikken itse jotain tiettyä syökään.

    Jos oon pakastanut soseita niin oon kyl
    lä jättänyt ne paksummaksi ja.lämmittäessä sitten laimentanut korvikkeella tms.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä syön perunaa vain lähinnä jos tehdään itse lohkiksia. :D
      Täytyypä kokeilla myös sitten paksummaksikin jättämistä. Teen osasta löysempää ja osasta paksumpaa, katsoo sitten kumpi onnistuu paremmin. :)

      Poista
  3. Mä oon ihan vaan pakastanut jääpalamuoteissa sellaisenaan ja sulattanu jääkaapissa. :)

    Jännä juttu, että Nella syö mieluummin kaupan soseita :o en sitten tiedä johtuuko se siitä, että ne on jotenkin sileämpiä tai siis eri koostumus?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä teen tolla monitoimikoneella soseet, niin niistä ainakin tulee tosi sileitä. Sauvasekotimella tehdessä jäin jotain paakkujja sinne tänne niin, silloin Tomas ei tykänny. :D

      Poista
  4. Mä oon pakastanu ihan vaan pilttipurkeissa kasvikset, kuha vaa jättää sentin varan ja sulattaa vesihauteessa ettei räjähä mikroon :D Nopeesti kyllä hauteessa sulaa niin, et sen saa kaivettua lautaselle :-) Tullu ostettua hedelmät ja marjat kaupastasta nii nuita purkkeja on vähän kertyny :) Ja lihat oon pakastanu sellasiin pieniin muovirasioihin mitkä on ihan nuihin soseisiin tarkotettukki =) Ja teen soseet keitinveteen, sen verran nestettä et saa kunnolla sileeks, jos sulattaessa liian paksua nii laimennan korvikkeella :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä käytän kans pilttipurkkeja säilömiseen, ja oon saanut ihan oikean "paksuista" soseesta. Mutta kun pakastan, niin sulatuksen jälkeen sose on semmosta höttöä, mistä ei saa mitenkään päin sileätä vaikka sekoittaisi litraan korviketta ja vetäisi tehosekoittimella päälle. :D

      Nyt oon sitten tehnyt pienempiä annoksia ja säilönyt jääkaapissa sen pari päivää. :D

      Poista
  5. Mulla onkin mun systeemistä postaus blogissa: http://vauvaaa.blogspot.fi/2013/01/paremmin-ja-soseista.html

    Oon saanu mielestäni ihan sopivaa eikä oo ollu kovin pahasti höttöä. Ja tosiaan, jos perunaa pakastaa yksinään niin se menee hötöksi. Ehkä sulla on ollu liikaa perunaa porkkanan seassa? Sekin voi olla yksi syy. Tosin en ole sata varma onko sillä vaikutusta, mutta oon ite koittanut laittaa porkkanaa aika reilusti sinne sekaan en tosin ihan hillitöntä määrää, mutta sopivasti et kumpikin maistuis.

    Mulla ei juurikaan ole mitään inhokki ruokia. Oon kaikkiruokanen. :D Paitsi mysliä inhoon yli kaiken! Kiitos mummon joka pakotti mun syömään mysliä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kävinkin silloin lueskelemassa tuon. Oon yleensä laittanut vähän enemmän porkkanaa sekaan ja perunaa en oo yksinään pakastanut. :D Menee tää toki tälleenkin, että teen parin päivän ruoat kerralla. :D Ompahan ainakin tekemistä. :)

      Poista
  6. Minä pakastin aikoinani ihan pienelle soseet niin, että vuorasin tarjottimen kelmulla ja lapoin siihen vieri vieriin reilun ruokalusikan kokoisia kökkäreitä. Pidin tarjotinta muutaman tunnin pakastimessa ja napsuttelin sitten nuo jäätyneet kökköset MiniGrip-pussiin. Sieltä oli aika kätevä ottaa yksi pala kerrallaan sulatettavaksi lautaselle tai vaikka sekoitettavaksi johonkin tuoreeseen ainesosaan. Vähän isommalle tein useammasta ruoka-aineesta koostuvia soseita (esim. lihaa, perunaa, kasviksia) ja pakastin ne sitten pilttipurkeissa. Ja hei - onnellista loppuvuotta! Valkeisen Johanna

    VastaaPoista

Haleja <3