keskiviikko 4. heinäkuuta 2012

4.7.2012 / Facebook ja lapset pohdintaa

Mun on ihan pakko kirjottaa vaihteeks aiheesta nykyajan lapset ja facebook.

Ensinnäkin miksi nuo 7-12 vuotiaat tuonne facebookkiin tekevät käyttäjän kun eivät osaa käyttäytyä oikein. Mulle on ihan ok, jos siellä pitää matalaa profiilia ja ovat siellä tyylillä pidän sukulaisiin yhteyttä.

No, mutta siinä vaiheessa kun olen itse käynyt lukemassa ja tarkastelemassa omien sisaruksieni tilejä, ymmärrän oikein hyvin miksi sinne facebookkiin on se ikäraja.

Eilen illalla kävin tarkastamassa jälleen viestit osiot ja tsekkasin, että nämä osaaat käyttäytyä kunnolla. Noh, ainoat jutut mitä kirjoituksista nappasin ei niin järkeviksi olivat sanat "lol, nolo, kestä tykkäät-kysymykset ja ei kuulu sulle!- lausahdukset"

Mutta mitäs sitten nämä toiset tutut lapsukaiset kirjoittelivat, oon kyyläillyt (salapoliisi kun olen) jo pitkään yhden poikaporukan kommentointia nuoremmille. 
Siellä on homottelua, haista vittua sun muuta yhtä kaunista.
Kuitenkin pahiten mua järkytti kun luin mitä 10v TYTTÖ oli kirjottanut pikkuveljelleni.
"Mää tapan sut mulkku"

Ensinnäkin, oon aina ajatellut, että tytöt osaisivat käyttäytyä edes vähän. 
Kuitenkin sain huomata selaamalla enemmän tuon ikäisten lapsukaisten juttuja, että kyllä ne tytöt taitavat olla ihan yhtä pahoja suustaan kuin pojatkin.

Mä olen julma, mutta otin jo eilen yhteyttä yhteen tuttavamme poikaan ja kerroin hänelle, että ei ole kaunista luettavaa sellainen teksti mitä hän kirjottelee netissä. Poika ei aluksi ymmärtänyt, mutta lopulta olin tänään herätessä saanut viestin, jossa pahoittelee käytöstään. 
(Ei multa tarvitse pyydellä anteeksi, vaan niiltä joille kauheuksia kirjottelee)

Tänään oon päättänyt soittaa tuon tytön äidille, joka on kirjoittanut "mää tapan sut mulkku" 9v veljelleni. Ihan vain sillä, että alkaisivat nuo vanhemmat edes hieman seuraamaan mitä lapsensa kirjoittelevat netissä.
 Mitäs sitten kun nuilla alkaa rikosoikeudellinen vastuu ja heittävät ilmoille laittomia uhkauksia? Aijai, siinä tuleekin sitten sakkoja. Ja minä itse henkilökohtaisesti haluaisin tietää, mikäli oma lapseni käyttäytyisi huonosti netissä ja pyörisi paikoissa jonne ei kuulu.

Ok, tiedän että tein itsekkin väärin kun leikin poliisia ja kävin selailemassa näitä juttuja omalla sekä sisarusteni käyttäjä tileillä. Sisarukseni kuitenkin ovat tietoisia, että käyn välillä tarkastamassa heidän tilinsä ja se on heille ok.Oma äitini on pyytänyt, että seuraan mitä nämä meidän rasavillit siellä kirjoittelevat.
 (Ärsyttävä lukea tykkäätkö siitä ja siitä?-juttuja muuten. :D )

Nyt kuitenkin alan vahvasti olemaan sitä mieltä, että vaikka nämä rasavillit siellä eivät toisia uhkaa tappaa taikka vittua viljele pitkiinsä, ei facebook ole heidän paikkansa lainkaan.

Mitä mieltä te olette facebookista ja nuista natiaisista, jotka sinne eivät vielä ikänsä puolesta kuulu?

Olenko kamala ihminen, jos ja kun otan yhteyttä tuon tytön äitiin, josta kerroin?

Niin, eihkän asia toisaalta minulle kuulu, MUTTA minä en hyväksy edes tuon ikäiseltä tuollaisia uhkauksia.  
Miksi vanhemmat eivät seuraa lastensa nettikäyttäytymistä?

5 kommenttia:

  1. Mun mielestä se on myös ookoo, jos kirjottaa ihan asiallisesti ja pitää sukulaisiin vaikka yheyttä. :) Mutta mulla itellä on facebookissa kaverina yks 10-vuotias poika, joka on käynyt kommentoimassa yhen tytön kuvaan kaikkia 'oot ruma. läski. kiva kaksari. näytät mieheltä.' ja tää tyttö, kelle se käy kommentoimassa on 11-vuotias. Ensiksi mää lähtin viestiä tälle pojalle, ja pyysin häntä lopettamaan kaikkien tollasten kirjottelun ja sitten pian soitin sen äidille ja pyysin häntä että sanomaan pojallensa että ei kirjottele tyhmyyksiä sinne facebookin, tai kieltäis siltä koko facebookin. Ärsytti ja hävetti tosi paljon pojan puolesta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuon ikäsillä voi vielä olla itsetunnon kanssa ongelmia ja tuollaiset puheet pahentaa. Hienosti teit kun puutuit asiaan.

      Poista
  2. mun mielestä teet ihan hyvin jos ilmotat tytön äitille tuosta! eri asia on kyl se että miten se äiti reagoi. toivottavasti on sen verran hyvä kasvattaja ettei ota sitä hernettä omaan nenäänsä vaan antaa sen sille tytölle puhuttelun kanssa:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tytön äiti on oikein mukava ihminen, eikä ottanut asiasta nokkiinsa vaan oli kiitollinen että asiasta ilmoitin, ei olisi itsekkään uskonut että oma lapsi tuollaista kirjoittelee.

      Poista
  3. Mun mielestä teit aivan oikein. Vanhempien tulee olla tietoisia lapsiensa netin käytöstä ja kasvattaa lapsistaan myös hyviä sosiaalisen mediat käyttäjiä, sillä se on nykyään iso osa nuorten vuorovaikutusta. Muistan itse saaneeni kolhuja itsetuntoon teininä, kun minua haukuttiin syyttä netin kautta. Se on yhtä lailla kiusaamista, kuin "livenäkin" tapahtuva.

    VastaaPoista

Haleja <3