maanantai 16. huhtikuuta 2012

16.4.2012/Neuvola

Mä en ihan oikeastikkaan tykkää käydä nuissa neuvoloissa.
Tällä kertaa menin neuvollaan yksin, sillä Tomi oli töissä ja aikani oli klo 8.00..
Mut otti vastaan opiskelija, joka sitten hoiti perus mittaukset.

RV: 22+4(16+4)
Painonmuutos: +0,017g/vko (-115g/vko) Se nousee sittenkin!
Turvotus: -(-)
RR:114/83(129/83)
Pissa: Puhdas(Puhdas)
Hb: 138 (142)
Sydämensyke: +50-160(+155)
Liikkeet:+(+)

Eli kuten huomaatte, sydämensykkeeksi nuo saivat neuvolassa 50-160, niitä se sitten ihmetteli tuota 10min ja lähti hakemaan toista terkkaria paikalle.. Ja itselleni iski pienoinen paniikin poikanen. Ajattelin, että täytyy sen nyt ainakin hengissä vielä olla kun potkii ja syke löytyy. Mutta mitäs jos sillä on oikeasti jotain häikkää sydämessä..
Lopulta tuo mun "oma" terkkari tuli paikalle ja sitten ne siinä vielä 10min yhdessä kuuntelivat sydänääniä kahdella eri laitteella, eivätkä saaneet mitään muutosta..
Sitten sainkin päivystyslähetteen äippäpolille..
 Ei siis muuta kun soittamaan Tomille töihin välitiedot ja bussilla vain äippäpolin suuntaan.
Kuva


Äippäpoli:
Sydämensyke: +135
Liikkeet: ++
Tarjonta: RT

Painoarviosta sen verran, että arvioiden mukaan painoa pikkuselle on tullut n.140g lisää parissa viikossa.
Tuumailinkin ääneen, että meille taitaa tulla jättivauva,  mutta lääkäri korjasi, että pikkumies kasvaa ihan normaalia vauhtia ja ei siitä jättivauvaa tule. Kovasti kehui pikkuisen liikkumis aktiivisuutta.
Ja sanoi vielä, että neuvolassa terkkarin on täytynyt sekoittaa minun ja pienen sykkeet keskenään.
Ihan turhaan siis panikoin.

Neuvolassa meidän olisi pitänyt katsoa nuita kelajuttuja valmiiksi, mutta eipä katsottu.. Joten täytyy varmaan soitella sinne myöhemmin, tai jotain..

8 kommenttia:

  1. Mua aina niin ärsyttää nuo terkka ja sh-opiskelijat, että yleensä sanon ihan suoraan että et minusta kahtele kyllä mitään. Aina menee joku pieleen, kun opiskelijat on jotain hommaa hoitamassa. Esikkoa oottaessa sh-opiskelija päätti et vauva on kääntynyt takaisin perätilaan viikolla 36, ja eikun synnärille tarkastukseen. Ja höpsistä pussiin, kun ei vaan tytteli osannut tunnustella... :D

    Kirjotan myöskin siihen synnytystoivelappuun ettei mun synnytykseen opiskelijat osallistu! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla ei ollut ees alussa siinä sitä omaa terkkaria, niin en sitten kehdannut sanoa "sinähän et mua tutki".
      Synnytykseen ei kyllä mullakaan tule yhtäkään opiskeliaa mukaan, oon niin paha suustani, että saisivat vielä traumoja! :D

      Poista
    2. Oisit vaan sanonu et haeppas nyt joku pätevämpi tähän hommaan :D Ei oikeesti millään pahalla opiskelijoita kohtaan, pakkohan heidän on harjoitella, muttei ainakaan minulla! :D Opiskelijat on kuulemma synnytyksessä ihan hyödyllisiä jos tahtoo että joku on ns. kokoajan siinä seuraamassa, mutta mua se lähinnä ärsyttää että kymmenen naamaa tiirais mun alapäätä että montakos senttiä siellä nyt ois auki...

      Poista
    3. Niin ois pitäny. :D
      Ja oon niin samaa mieltä tosta lopusta, muakaan ei tarvii yhdenkään ylimääräisen silmän/silmäparin tuijotella synnärillä.:D

      Poista
    4. Tosi harmi, että teillä on ollut "huonoja" kokemuksia sh-opiskelijoista, mutta kyllä toi asenne kieltämättä vähän ikävältä tuntuu, itse kun sh:ksi opiskelen... Odotan tosi innoissani kentälle pääsyä ja toivon, että asiakkaat voisivat olla edes joissain tilanteissa sen verran kärsivällisiä että itsekin pääsisi tekemään ja oppimaan. Eihän me tietenkään mitään tehdä, jos asiakas siitä kieltäytyy ja sehän on jokaisen oma asia jos ei halua.

      Mutta Jennin tapauksessa virheen on tehnyt ainoastaan ohjaava th, sen olisi pitänyt tarkistaa opiskelijan tekemät havainnot. :-/

      - Hanna

      Poista
    5. Ei ole tarkoitus pahoittaa kenenkään mieltä tällä tekstillä ja näillä kommenteilla. Mutta jokaisella on tosiaan se oma mielipide joka asiasta.

      Itse kun on ensi kertaa raskaana kaikki on uutta ja ihmeellistä, joutuu luottamaan siihen että toinen on oikeassa ja minä heikkohermoisena saan helposti itseni äkäiseksi ja turhautuneeksi.
      (--> tulen blogiin purkamaan tuntoja:D)

      Itsekkin olen ollut opiskelijana harkoissa(toisin lh:na), joten tiedän kyllä miltä tuntuu olla siinäkin tilanteessa. Itse kuitenkin kysyin heti asiakkaalta onko ok, jos minä hoidan nämä ja nämä jutut ja kertonut että kieltäytyminen on ok.

      Tuolla kun ei tosiaan ollut se mun "oma" terkkari siinä paikalla ollenkaan, ennen kun sydänääniä alettiin kuuntelemaan ja silloinkin vain pyörähti siinä sen 10min.

      Poista
  2. Näytin tän tekstin ja kuvan mahasta äitille, kun se kysy mitä vauvalle ja Suville kuuluu ja kun en ite oikeen ymmärrä, mikä RV on ja niin edelleen. Mut se oli kyllä tosi innoissaan ja ymmärsi varmaan vähän enemmän 'okei rv ton verran joo justiin ja sydämensyke joo, hyvä' ja sitten se myös sanoi, että Iina ota sitten kuva Suvin mahasta, kun meet Jyväskylään.

    VastaaPoista

Haleja <3